Czwartek, 14 Listopad 2019

Czy białko wspomaga potencję?

24 października 2019

Białko jest jednym z podstawowych składników diety, odpowiadającym za budowanie nowych tkanek. Powinno stanowić około 20% co dziennego zapotrzebowania energetycznego w diecie. Z racji pośpiechu, intensywnego trybu życia oraz ciężkich treningów coraz częściej sięgamy po suplementację i odżywki białkowe. Czy mają one jakiś wpływ na potencję lub libido? W jakim stopniu mogą one szkodzić zdrowiu? Czy białko wspomaga potencję? Należy przede wszystkim przyjrzeć się sposobie odżywiania, źródłom białka oraz temu jak jest przetwarzane przez organizm. Dopiero w tym kontekście można stwierdzić jaki dokładnie ma wpływ na aktywność seksualną mężczyzn i potencję. 

Białko - co powinniśmy o nim wiedzieć

Białko w odpowiednich proporcjach w diecie pobudza wydzielanie określonych hormonów, w tym testosteronu, hormon wzrostu, czy glukagonu. Część z nich odpowiada również za potencję i odpowiednią erekcję. Większe dostarczanie białka to także zmniejszenie ilości insuliny, które przeciwdziała powstawaniu cukrzycy. Powikłania cukrzycowe mają również wpływ na aktywność seksualną, ze względu na osłabienie naczyń krwionośnych prowadzących między innymi do udaru i impotencji. Produkty zwierzęce zapewniają zwiększone stężenie histydyny - aminokwasu pochodnego histaminy - związku powodującego rozkurcz i wzrost przepuszczalności naczyń krwionośnych. Histamina podczas podniecenia nasila wytwarzanie śluzowej wydzieliny w błonach pokrywających narządy płciowe. Równie ważne znaczenie ma witamina PP (nicyna) odpowiedzialna za tarczycę, hormony płciowe i tyroksynę, a jej duże stężenia znajdziemy w mięsie. 

Czy białko wspomaga potencję? Jak komponować posiłki?

Oprócz pozytywnego wpływu na potencję, białko pod różnymi postaciami zawiera związki szkodzące sprawności seksualnej panów. Są to m.in. nasycone kwasy tłuszczowe odpowiadające za miażdżycę. Dlatego w diecie należy unikać potraw tłustych w tym mleka i jego przetworów, niektórych rodzajów mięs oraz wędlin i podrobów. Aby uzupełnić niektóre braki warto rozważyć suplementację preparatami proteinowymi, które dostępne są zwykle w sklepach dla sportowców. Warto rozważyć dla kompleksowego działania suplementację aminokwasów. 

Białko na talerzu

Poziom białka w diecie i przez to w organizmie ma bardzo ważny wpływ na modele odżywiania oraz powrót do sprawności. To forma odżywiania sprzyjająca produkcji testosteronu. Należy zachowywać odpowiednie proporcje składnika w stosunku do masy ciała (za mało poniżej 1 grama na kg masy ciała i za dużo przy 2 gramach na 1 kg masy). Wtedy utrzymuje się odpowiednie stężenie testosteronu w ciele.  Zaburzenie proporcji powoduje wytworzenie hormonu przeciwnego i zwalczanie organizmu w ciele, prowadząc w dłuższej perspektywie do dysfunkcji i chorób. Należy również pilnować stosunku białka do ilości węglowodanów w diecie. Negatywny wpływ na ilość białka wykazują diety wegetariańskie i wegańskie, które nie potrafią zaoferować odpowiedniego substytutu białka w posiłkach. Połowę białka w odżywianiu powinno pochodzić od zwierząt (zaliczamy do nich jaja, mięso, ryby oraz nabiał).