Czwartek, 14 Listopad 2019

Czy brak witaminy D powoduje impotencję?

24 października 2019

Liczne badania i obserwacje (głównie z Włoch) sugerują wniosek, że niedobór witaminy D może wpływać na kłopoty z erekcją i zdolności do aktywności seksualnej. Jedynie 20% osób borykających się z problemem potencji i libido mają odpowiednie stężenie tej witaminy we krwi. Co ciekawsze, im poważniejsze i dotkliwsze objawy zaburzeń seksualnych tym niższe stężenie witaminy D. Czy brak witaminy D powoduje impotencję? Jak wygląda to w rzeczywistości?

Czy brak witaminy D powoduje impotencję?  Wpływ witaminy D na aktywność seksualną panów

Nie ustalono jeszcze, z jakiego powodu witamina D ma tak silną konotację z problemami ze wzwodem. Wciąż powraca pytanie czy brak witaminy D powoduje impotencję? Jednym z rozwiązań tej zagadki jest zjawisko antyoksydacji będącej przyczyną stanów zapalnych w organizmie i powikłań w postaci zaburzeń seksualnych. Dokładnie chodzi o zwiększenie pojawiania się wolnych rodników, które przyczyniają się do ograniczenia tlenku azotu, który jest niezbędny do powstania erekcji. Jego obecność sprawia, że naczynia krwionośne mogą się rozluźnić, dzięki czemu krew może płynąć w większej objętości powodując tym samym wzwód członka. Bez tlenku azotu, naczynia nie są stymulowane w odpowiedni sposób i nie ma możliwości na pojawienie się erekcji. 

Witamina D w ciele jest “wyławiana” z cholesterolu, dzięki oddziaływania światła słonecznego na skórę. Do uzyskania odpowiedniego stężenia witaminy D w ciągu dnia, należy wystawić się na słońce na blisko 30 minut. Jeśli z jakiegoś powodu nie mamy takiej możliwości (pora roku, tryb życia), warto zastosować odpowiednią suplementację uzupełniającą. 

Sposoby suplementacji witaminy D

Brak witaminy D według niektórych testów, zwiększa ryzyko wystąpienia zaburzeń potencji i erekcji o blisko 40 procent. Wiąże się to zarówno z pracą naczyń krwionośnych, jak i obniżone wytwarzanie testosteronu przez ciało. Mamy też do czynienia ze wspomnianymi wolnymi rodnikami oraz ograniczoną produkcją tlenku azotu. Konsekwencje mogą być dużo dalej idące - do raka prostaty i zaburzeń pracy serca włącznie. Jak w takim razie uzupełniać i suplementować witaminę D? Na początku należy wygospodarować sobie trochę czasu na słońcu i wystawić się na działanie promieni UV (najwyższe stężenie testosteronu wśród panów przypada w sierpniu). W dalszej części powinniśmy sięgnąć po suplementy oraz spożywać więcej produktów z jajami, nabiałem oraz ryb.

Co oprócz witaminy D?

Aby kompleksowo wesprzeć swój organizm należy dostarczać także inne minerały i witaminy, które będą przeciwdziałać impotencji. Najważniejsze by były dostarczane w pełnowartościowych posiłkach i w miarę możliwości pochodziły z naturalnych źródeł. Suplementacja, to odpowiedni krok dla osób prowadzących wymagający tryb życia, podatnych na stres lub intensywnie ćwiczących oraz po 50. Oprócz witaminy D należy dostarczać zestaw magnez-żelazo-cynk-selen, kwas foliowy, witaminy C-D-E, witaminy z grupy B oraz koenzymu Q10.