Czwartek, 14 Listopad 2019

Czy pora ćwiczeń ma znaczenie?

24 października 2019

Regularność to podstawa skutecznego treningu. Systematyka w aktywności fizycznej wpływa pozytywnie na ogólne zdrowie (układ krążeniowy, wydolnościowy i odpornościowy). Dodatkowo ma wpływ na inne procesy, takie jak starzenie się, zadowolenie z aktywności seksualnej czy pobudzenie do twórczego myślenia. By trening przynosił jeszcze lepsze efekty, warto wykonywać ćwiczenia w określonych godzinach. Dotyczy to zarówno osób budujących masę mięśniową, jak i pracujących nad redukcją masy czy wytrzymałością. Podobno każda pora na wysiłek fizyczny jest dobra - jednak czy pora ćwiczeń ma znaczenie? Jeśli tak, to w jakich godzinach ćwiczyć? 

Odpowiednia pora na redukcję kilogramów

Jeżeli zależy wam na zrzucaniu zbędnych kilogramów, dla osób odchudzających się najlepszy moment na ćwiczenia to godziny poranne. W tym czasie występuje duże pobudzenie metabolizmu, co ogranicza magazynowanie zbędnego tłuszczu i wzmaga spalanie kalorii. Poranne ćwiczenia dodatkowo pobudzają ten proces, dzięki czemu działa on jeszcze szybciej.  Następująca w ten sposób przemiana materii działa w sposób bardziej intensywny nie tylko w trakcie ćwiczeń, ale także jeszcze przez kilkanaście godzin po przeprowadzonym treningu. Sytuację wspiera fakt, że mózg produkuje endorfiny, które są nagrodą za poniesiony wysiłek, poprawiając nasze samopoczucie. 

Godziny, które sprzyjają przyrostowi masy mięśniowej

Jeśli zależy nam na budowaniu masy, znając zegar biologiczny, naukowcy byli w stanie ustalić, w jakiej porze dnia najlepiej planować treningi tego typu. Mięśnie mają najwięcej zgromadzonej energii po południu. Od 14:00 można uzyskać najlepsze wyniki treningowe. Odpowiednia pora dnia zmniejsza także ryzyko kontuzji i zwiększa efektywność zajęć sportowych. Ta pora pomaga także zredukować apetyt, dzięki czemu podjadanie w godzinach wieczornych będzie mniejszym problemem. 

Czy pora ćwiczeń ma znaczenie? Wady i zalety różnych pór dnia

Każdemu z nas zależy, by wysiłek fizyczny przynosił zamierzone efekty. Każda pora dnia ma swoje wady i zalety w kontekście efektywności wysiłku fizycznego oraz jest dedykowana pod inny rodzaj aktywności.  
 

  • poranne zajęcia - powinny odbywać się na czczo. Zwiększają metabolizm i spalanie tłuszczu. Należy jednak pilnować, by nie doprowadzić do spalania białka i uważać na kontuzje przy nierozgrzanym ciele;
  • ruch po południu - dodatkowa zaleta poza wymienionym, to duża redukcja stresu po godzinach pracy/szkoły w formie treningu;
  • zajęcia wieczorem -  dodatkowo zapewniają odprężenie, a zmęczenie umożliwi dobry sen. Nie można jednak przesadzić z jego intensywnością, by nie uzyskać odwrotnego efektu, niewykorzystywany jest również potencjał metabolizmu, który przechodzi w fazę uśpienia na kolejny dzień. 

    Jak widzimy, każda z wymienionych pór dnia będzie miała swoich zwolenników i przeciwników. Ważne, by określić własne preferencje i dopasować czas pracy do potrzeb własnego ciala oraz zamierzonych celów.  W ten sposób będziemy w stanie szybciej osiągnąć zamierzone wyniki, w pełni wykorzystująć naturalne, biologiczne uwarunkwania ciała.