Sobota, 14 Grudzień 2019

Pilates - wyłącznie dla kobiet?

24 października 2019

Pilates potocznie uważa się za niemęski sport, skierowany do pań, w którym skupienie pada na rozciąganie. To mylne i niesprawiedliwe podejście sprawiło, że wielu z nas straciło wiele okazji na zdrowy, przynoszący wymierne efekty wysiłek. Na szczęście coraz częściej panowie decydują się na próby zmierzenia się z tym systemem treningowym i istnieje duże prawdopodobieństwo, że wzrośnie popularność tego podejścia. Jak pilates funkcjonuje na rynku? Kto na niego chodzi? Czy pilates to sport wyłącznie dla kobiet?

Czym jest pilates?

Pilates to system treningowy z początku poprzedniego wieku, który nieprawidłowo utożsamiany jest jako odłam jogi. Program został napisany z myślą o zrównoważonym rozwoju ciała i systematycznych postępach w możliwościach ruchowych. Podstawowy element, to zwiększenie kontroli nad ciałem oraz duże poświęcenie uwagi na prawidłowy oddech. Pozwala to na intensywną pracę z mięśniami głębokimi, które są prawdziwym źródłem siły i możliwości ruchowych naszego ciała. Przy odpowiednim podejściu, elementy treningu pilates pozwalają na zwiększenie osiągów w innych dyscyplinach - np. poprawienie wyników wytrzymałościowych (bieganie, pływanie) czy sportach siłowych, gdzie zostaje stymulowany prawidłowy ruch w czasie wykonywania ćwiczeń. 

Pilates też może być wymagający?

Jak wspominaliśmy, skupienie w pilates pada na mięśnie głębokie. Niesie to za sobą szereg korzyści:

  • zwiększenie elastyczności ciała,
  • korekta wad postawy, 

  • korekta dysfunkcji ruchu,

  • poprawa wzorców ruchowych.

Choć z zewnątrz wygląda niewinnie, pilates to specjalistyczny system treningowy, dzięki któremu stajemy się lepsi, szybsi, silniejsi i bardziej elastyczni, co znacząco przekłada się na wyniki sportowe. W początkowym etapie, wykonuje się podstawowe ruchy, mające na celu weryfikację aktualnej dyspozycji osoby ćwiczącej. Choć wyglądają łatwo, przy licznych powtórzeniach okazują się męczące i nie ma możliwości, by pot nie pojawił się na czole. Kontrola prawidłowego ruchu jest coraz trudniejsza do osiągnięcia, a mięśnie zaczynają palić. Efekt, jak przy dobrym treningu na siłowni. Tylko niesie za sobą lepsze skutki. 

Pilates - sprawdź się!

Czy pilates jest wyłącznie dla kobiet? Warto podjąć wyzwanie i sprawdzić się podczas podstawowych zajęć. Już godzina treningu potrafi zweryfikować formę, braki i zaległości wynikające np. z siedzącego trybu pracy. Gwarantowane jest, że ciało wskaże, gdzie zostało zablokowane i jak spięte są poszczególne partie mięśniowe. Jak powinien wyglądać treningu startowy, który pokaże naszą aktualną dyspozycję? Sprawdź poniższy wariant:

Ćwiczenia należy wykonać na podłodze, najlepiej na macie, realizując je jedno po drugim. Nie ma narzuconego czasu, ani ilości przerw - te kwestie należą do Ciebie. Pamiętaj jednak, że im sprawniej i poprawnie technicznie, tym lepiej. Powodzenia!

  • 8 powtórzeń V-ups. W pozycji siedzącej, należy chwycić za łydki, a następnie wyprostować nogi, aż przyjmą pozycję V. Utrzymując nogi, trzeba przenieść się na plecy, a następnie wrócić do pozycji wyjściowej.

  • 100x “Stówka”. Siadamy i prostujemy nogi. Odchylamy się, unosząc je nad ziemię. W takiej pozycji wykonujemy sto ruchów rękami do góry i do bioder.

  • 8 przysiadów w wolnym tempie. Leżymy prosto, ręce za głową. Powoli rolujemy plecy do pozycji siedzącej.