Czwartek, 14 Listopad 2019

Testosteron w męskiej diecie

24 października 2019

Czy istnieje sposób na podniesienie poziomu testosteronu z wykorzystaniem odpowiednio ułożonej diety? Jak się okazuje, można tego dokonać. Należy w tym celu obliczyć odpowiednią dla danej osoby liczbę kalorii oraz proporcji składników odżywczych (podstawowe - białko, węglowodany i tłuszcze). Dzięki temu można poprawić libido i znaleźć ciekawe rozwiązania kulinarne w celu dostarczenia odpowiednich substancji. Jak zadbać o testosteron w męskiej diecie? Zobaczmy. 

Testosteron - co to jest?

Testosteron to hormon produkowany przez organizm, który odgrywa kluczową rolę w przypadku mężczyzn i ich seksualności, choć u obu płci jego obecność jest niezwykle ważna. Funkcje płciowe regulowane przez testosteron mają liczne konsekwencje - uzewnętrzniają się w postaci odpowiedniego nastroju, masy mięśniowej, pewności siebie i oczywiście za odpowiadają za seksualność. 

Od kilkudziesięciu lat obserwowany jest przez naukowców stopniowy spadek poziomu testosteronu wśród panów. Za tą sytuację odpowiadają warunki funkcjonowania w obecnych czasach - szczególnie zła jakość snu, przewlekły stres, źle zbilansowana, niezdrowa dieta oraz niewystarczająca aktywność fizyczna. Niski poziom testosteronu, może mieć złe konsekwencje w przypadku osób w okresie dorastania, gdzie jest on niezbędny do prawidłowego rozwoju ciała. Natomiast osoby po 30. roku życia powinny spodziewać się naturalnego i systematycznego spadku stężenia tego hormonu w organizmie.  

Testosteron w męskiej diecie - na co zwrócić uwagę?

Dobrze zbilansowana dieta pozwala na utrzymanie właściwego poziomu hormonów płciowych w ciele. Aby zadbać o testosteron w męskiej diecie, należy zwrócić uwagę na odpowiednie składniki odżywcze. Różnorodność pokarmów powinna zapewnić dostęp do antyoksydantów, licznych witamin i minerałów oraz zasilenia kalorycznego w odpowiedniej ilości (dopasowanych do zapotrzebowania energetycznego jednostki). Tak samo ważne jest utrzymanie odpowiedniej proporcji węglowodanów, białek oraz tłuszczy.  Zbilansowanie posiłków już z tej perspektywy przynosi odpowiednie skutki. 

Tłuszcz w diecie a produkcja testosteronu

Tłuszcze odgrywają ważną rolę w ogólnej gospodarce organizmu, mają też wpływ na poziom testosteronu. Zakłada się, że powinny one stanowić od 20 do 35 procent zapotrzebowania na energię w ciągu dnia. Oprócz cholesterolu, w diecie znalazły się kwasy omega-3 i -6.  Testosteron jest przetwarzany bezpośrednio z cholesterolu. Należy pamiętać, że nadmiar tłuszczu w codziennym odżywianiu ogranicza prawidłowe wydzielanie oraz działanie testosteronu w ciele, z kolej mała ilość lipidów odpowiada za spadek jego stężenia w organizmie. 

Testosteron dzięki zdrowej diecie

Osoby, które borykają się z nadmiarem masy od dłuższego czasu, powinny sprawdzać stan testosteronu w organizmie. Wraz z długotrwałym procesem redukcyjnym spada naturalny poziom tego hormonu w ciele. Jest to efekt niedostarczania przez dany czas pożywienia w oczekiwanych dawkach. Ciało w tym czasie wyłącza “zbędne” na daną chwilę procesy, które kosztuje je wysiłek. Szczególnie groźne są duże braki kaloryczne, które powodują gwałtowne spadki. Dlatego dużo rozsądniejsze w tym względzie byłoby odpowiednie bilansowanie rodzajów pokarmów niż ich ograniczanie. Do przywrócenia poziomu testosteronu sprzed spadku, często należy czekać długimi miesiącami. Lekka nadwyżka kaloryczna może natomiast stymulować większą produkcję hormonu przez organizm.