Czwartek, 14 Listopad 2019

Woda czy izotonik podczas treningu?

24 października 2019

Jak należy uzupełniać płyny w czasie treningu? Co będzie lepszym wyborem - napój izotoniczny, czy zwyczajna woda mineralna? To jedne z najczęściej pojawiających się pytań. Nawadnianie to integralna część wysiłku, bez niego nie będziemy w stanie sprawnie kontynuować kolejnych ćwiczeń. Każda osoba ma indywidualną gospodarkę wodną, jednak większość z nas można przypisać do określonych ram. Na tej podstawie można ocenić: kiedy rozpocząć nawadnianie, jakie napoje są preferowane w sportach siłowych, a jakie w wytrzymałościowych. W takim razie: woda czy izotonik podczas treningu?

Dlaczego dobór płynów jest taki ważny?

Jeżeli ruszasz się, wykonujesz regularne treningi lub zaczynasz swoją przygodę ze sportem, być może przeszła Ci przez głowę myśl o wybraniu odpowiedniego napoju do wysiłku. Woda czy izotonik podczas treningu? To najczęściej pojawiające się pytanie, które nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi. Uzupełnianie płynów jest bardzo ważne ze względu na ich odpowiedni poziom w organizmie. Wysiłek fizyczny powoduje ogrzanie się ciała i rozpoczęcie procesu pocenia, w czasie którego tracimy płyny. W ten sposób się schładzamy, zabezpieczając organy wewnętrzne. Oprócz wody, tracimy liczne składniki mineralne, których nadmierna redukcja prowadzi do odwodnienia. 

Braki te należy uzupełniać m.in. wraz z dietą. Jednak najlepszym pomysłem będzie dostarczenie odpowiednich napojów. Ich przypadkowy zestaw, w złych odstępach czasu, może ten stan utrzymać, pogorszyć, lub wyprowadzić nas we właściwym kierunku. Dlatego wybierając płyny treningowe, warto mieć na uwadze uzupełnienie poziomu płynów i elektrolitów w organizmie. Jak powinno wyglądać odpowiednie nawadnianie? Jak płyny wpływają na ciało? 

Odwodnienie i wpływ płynów na organizm

Woda to jeden z najważniejszych składników naszego organizmu (jest to główny element naszych mięśni, osocza, a nawet kości). Aktywność fizyczna wytrąca z nas nie tylko wodę, ale i składniki mineralne, a tym samym pozbawia energii. System chłodzenia działa po to, by zachować równowagę termiczną wewnątrz ciała. Wynika to z tempa przyrostu temperatury. Każde pięć minut wysiłku może ją zwiększyć o stopień, co bez tego zabezpieczenia skończyłoby się przegrzaniem i ścinaniem białka w ciele. Już utrata 2 procent masy ciała w postaci płynów wiąże się z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi i spadkiem możliwości organizmu w warstwie psychicznej oraz fizycznej. Znacznie obciążone jest wtedy serce, wypłukują się witaminy i sole mineralne (magnez, potas, wapń i sód), które wykorzystywane są w pracy włókien mięśniowych, m.in. impulsów nerwowych. Takie osłabienie grozi m.in. kontuzją. 

Woda czy izotonik podczas treningu? Na co zwrócić uwagę?

Decydując się na napój podczas treningu, raczej nie sięgniemy po większość sklepowych propozycji. Zazwyczaj wybór zostaje uproszczony do dwóch wariantów - izotonika i wody. Ważne jest, by znaleźć wodę bogatą w minerały, dlatego źródlana będzie dobrym pomysłem jedynie podczas lekkiego, codziennego funkcjonowania, a nie podczas treningu. Woda mineralna natomiast może być bogato nasycona w mikroelementy, co pozwoli uzupełnić nam braki treningowe. Izotoniki to natomiast bardzo dobry wybór w przypadku intensywnych, ponad godzinnych treningów. Przewagą takich płynów jest skład, podobny do składu ludzkiej krwi, co pozwala na szybsze i lepsze wchłanianie ich zawartości.